AMORI E MORTI (furriadura de Giaime Leopardi)

*

*

Fradis, induna fut chi Amori e Morti

At ingendrau sa sorti.

Atras cosas prus bellas

Su mundu innoi no tenit, ni is istellas.

Su beni ’e s’unu nascit,

E su gosu majori

Ch’in su mari de s’essiri agattaus;

S’attra dogna dolori,

Torra’ ogni mali a nudha.

Pitzinna ermosa est cudha,

Drucci a dha bî, no cali

Si dha pintat sa genti vili e stràngia,

Chi gosat ninnu Amori

Arreu tenni a cumpàngia;

Paris bolendi asua ’e sa via mortali,

Cuffortus primus d’ogna coru sàviu.

Ni coru fut prus sàviu

Chi fertu mai de amori, o mai prus forti

Trista vida ia sprexau,

Ni mai po un’attru meri

Fu prontu a s’attriviri che po custu:

Ca aundi aggiudu as dau,

Amori, nascit s’atza,

O si torra’ a scidai, e sàvia in obras,

no in pensus debbadas, che’ogna via,

torra’ umana genia.

Cand’est chi tottinduna

Nascit in fund’ ’e su coru

Unu carignu ’e amori,

Paris cun issu, allintzu e straccu in pettus

Unu disìggiu ’e morriri s’intendit:

no sciu cummenti: custu

perou de possa ’e amori est primu effettu.

Fortzis is ogus ispantat

’Nsandus cust’èrrema: po sei sa terra

Fatta dha bît de no ’nci podi bivi

S’òmini, chene cussa

Dìccia noa, infinida,

e sola chi su pensu suu figurat.

Ma po  more de issa, straccia grussa

Già in su coru  intendendi, bramat cansu,

Bramat s’amparu in portu

Nanti a disìggiu feru,

Chi, giai corrixinendi, aggiriu, est scura.

Pusti candu sa possa

Spantosa tottu imbòdhia,

S’axiu in coru mai bintu furminendi,

Cantu bortas pregada,

cun su disìggiu intensu,

Morti, ses tui d’ogn’amanti in su prantu!

Cantu su seru, e cantu,

lassend’a obrèsciu su corpus cansau,

Biadu s’est tzerriau si prus, de iss’ora,

No essi’ artziau su costau

Ni torrau essi’ a bî rànchia sa luxi !

E bortas meda a s’arreppiccu ’e mortu,

A su cantu chi duxit

Ogna finau a s’orvidu sempiderru,

Cun susprexus inchesus

In fund’ ’e coru at imbidiau a cussu

Chi cun is mortus sa domu si sestit.

Fintz’e sa gent’arèstiga,

Is òminis de bidha,

Chi in saviesa no scint chi virtud’esti, 

E sa picciocca puru, meda aresti,

Chi giai intendendi morti

Nomenai s’erpilàda,

S’attrivit a sa tumba, a su sudàriu

S’ogu a ghettai de siguresa prenu,

Ferru arrisca’ e benenu

A si pensai in bistentu,

E in menti chene sceda,

Sa galania ’e su morriri cumprendit.

Tanti a sa morti ingrina

De amai sa dissiprina. E meda bortas

Bènnia chi dh’est a unu sa pelea

Chi agguantai no dha poit fortza mortali,

O ruit corpus carnali

dèbili a is mòdias spantosas, e aicci

Morti po possa carrali prevalit;

O aicci spingi’Amori inintr’ ’e s’ànima,

Chi su bidhaju no scìppiu, iss’etottu,

Sa tierna pitzinnedha

Cu’ in manu ’e frusa un’iaxi

Ponint is mermus giovunus a terra.

S’arrit d’issus su mundu

Chi celu dhi cussenta ’eccesa e paxi

A is inginnus inchesus,

Cuntentus cun alentu,

S’unu o s’attru de bos donit s’ustinu,

Meris druccis, amigus

De s’umana famìlia,

Chi ogn’attra possa a sa ’e bosu s’umìlia

E no dha bincit, de s’universu in sinu,

Un’attra possa, si no sa de s’ustinu.

E tui chi, già mein su cummentzu ’e is annus

Sempri onorada cramu,

Morti Bella, piadosa

Scetti tui po su mundu de is peleas,

Si festada de mei

Ses stéttia mai, si a su stadu tuu ’e diosa

S’offesa ’e genti odiosa

Cumpensu appa donau,

No trighis prus, inchina

A is pregus disusaus,

Serrami immoi a sa luxi

Is ogus tristus, de su tempus reina.

Certu m’as agattai, calisiat s’ora

Chi a is pregus portis ogus spabaraus

Arta sa conhca, armau

E rebelde a s’ustinu

Sa manu chi acciottendi si colora’

’N su sangu miu nocenti.

No prenendi d’allabu

Ni beneixendi, moda

De sa vilesa antiga de sa genti;

Dogna sperantza vana chi consola

Sei cu’ is pippis su mundu,

Dogna cuffortu tontu

Stesiendi ’e mei;  nudha tenendi in speru

Mai si no ses tui scetti;

Scetti abettendi fridu

Sa dì chi eu indulla drommidu sa cara

In su sinu tuu nidu.

furriada  m!Vis*

Castedhu, prima die de Dognassanti 2011

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L’ORIGINALE

Fratelli, a un tempo stesso, Amore e Morte

Ingenerò la sorte.

Cose quaggiù sì belle

Altre il mondo non ha, non han le stelle.

Nasce dall’uno il bene,

Nasce il piacer maggiore

Che per lo mar dell’essere si trova;

L’altra ogni gran dolore,

Ogni gran male annulla.

Bellissima fanciulla,

Dolce a veder, non quale

La si dipinge la codarda gente,

Gode il fanciullo Amore

Accompagnar sovente;

E sorvolano insiem la via mortale,

Primi conforti d’ogni saggio core.

Né cor fu mai più saggio

Che percosso d’amor, né mai più forte

Sprezzò l’infausta vita,

Né per altro signore

Come per questo a perigliar fu pronto:

Ch’ove tu porgi aita,

Amor, nasce il coraggio,

O si ridesta; e sapiente in opre,

Non in pensiero invan, siccome suole,

Divien l’umana prole.

Quando novellamente

Nasce nel cor profondo

Un amoroso affetto,

Languido e stanco insiem con esso in petto

Un desiderio di morir si sente:

Come, non so: ma tale

D’amor vero e possente è il primo effetto.

Forse gli occhi spaura

Allor questo deserto: a sé la terra

Forse il mortale inabitabil fatta

Vede omai senza quella

Nova, sola, infinita

Felicità che il suo pensier figura:

Ma per cagion di lei grave procella

Presentendo in suo cor, brama quiete,

Brama raccorsi in porto

Dinanzi al fier disio,

Che già, rugghiando, intorno intorno oscura.

Poi, quando tutto avvolge

La formidabil possa,

E fulmina nel cor l’invitta cura,

Quante volte implorata

Con desiderio intenso,

Morte, sei tu dall’affannoso amante!

Quante la sera, e quante,

Abbandonando all’alba il corpo stanco,

Sé beato chiamò s’indi giammai

Non rilevasse il fianco,

Né tornasse a veder l’amara luce!

E spesso al suon della funebre squilla,

Al canto che conduce

La gente morta al sempiterno obblio,

Con più sospiri ardenti

Dall’imo petto invidiò colui

Che tra gli spenti ad abitar sen giva.

Fin la negletta plebe,

L’uom della villa, ignaro

D’ogni virtù che da saper deriva,

Fin la donzella timidetta e schiva,

Che già di morte al nome

Sentì rizzar le chiome,

Osa alla tomba, alle funeree bende

Fermar lo sguardo di costanza pieno,

Osa ferro e veleno

Meditar lungamente,

E nell’indotta mente

La gentilezza del morir comprende.

Tanto alla morte inclina

D’amor la disciplina. Anco sovente,

A tal venuto il gran travaglio interno

Che sostener nol può forza mortale,

O cede il corpo frale

Ai terribili moti, e in questa forma

Pel fraterno poter Morte prevale;

O così sprona Amor là nel profondo,

Che da se stessi il villanello ignaro,

La tenera donzella

Con la man violenta

Pongon le membra giovanili in terra.

Ride ai lor casi il mondo,

A cui pace e vecchiezza il ciel consenta.

Ai fervidi, ai felici,

Agli animosi ingegni

L’uno o l’altro di voi conceda il fato,

Dolci signori, amici

All’umana famiglia,

Al cui poter nessun poter somiglia

Nell’immenso universo, e non l’avanza,

Se non quella del fato, altra possanza.

E tu, cui già dal cominciar degli anni

Sempre onorata invoco,

Bella Morte, pietosa

Tu sola al mondo dei terreni affanni,

Se celebrata

mai

Fosti

da me, s’al tuo divino stato

L’onte del volgo ingrato

Ricompensar tentai,

Non tardar più, t’inchina

A disusati preghi,

Chiudi alla luce omai

Questi occhi tristi, o dell’età reina.

Me certo troverai, qual si sia l’ora

Che tu le penne al mio pregar dispieghi,

Erta la fronte, armato,

E renitente al fato,

La man che flagellando si colora

Nel mio sangue innocente

Non ricolmar di lode,

Non benedir, com’usa

Per antica viltà l’umana gente;

Ogni vana speranza onde consola

Se coi fanciulli il mondo,

Ogni conforto stolto

Gittar da me; null’altro in alcun tempo

Sperar, se non te sola;

Solo aspettar sereno

Quel dì ch’io pieghi addormentato il volto

Nel tuo virgineo seno.

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